Handlekurv

Handlekurven er tom
Gå til butikken

Mailingliste

Meld deg på vår mailingliste for å motta nyheter og oppdateringer fra No Comprendo Press på e-post.

Følg oss på Facebook

Har du lest … ?

Livet er til å holde ut, tross alt
Av Seth

I denne billedromanen hyller Seth den klassiske amerikanske vitsetegningens vidd og eleganse. Seth, som også er bokens hovedperson, samler på gamle 78-plater og tegneserier og bøker fra 20- til 50-tallet. Han er stadig mer oppgitt over vår tids vulgære kultur, og lar seg synke inn i et selvpålagt kall om å finne ut alt om Kalo, en glemt tegner som hadde en kort og uforklarlig brått avsluttet karriere i The New Yorker på 40-tallet. Den omfattende oppgaven fører ham inn i stabler med gulnede bøker og magasiner, og Seths søken etter Kalo blir etterhvert en søken etter mening i hans eget liv. Men han blir så opptatt av jakten på Kalo at han blir blind for at kjæresten blir fjern for ham, og for den stille fortvilelsen som preger familien hans. Handlingen folder seg sakte ut mens Seth finner ut mer og mer om Kalo. Han drar til Kalos hjemby. Og med uforglemmelige bilder av gamle fabrikker, stille forsteder og søvnige jernbaneforbindelser blir det en reise gjennom både tid og landskaper. Det er en moderne, bittersøt historie om lengsel, uro og nostalgi, som settes i et vakkert perspektiv med Seths New Yorker-inspirerte gull-alder-aktige stil.

Gunnar Wærness: “Tungen og tåren”. Ny diktsamling på N.C.P.

Gunnar Wærness, “Tungen og tåren”, et dikt. Mosebøkene er en nøkkeltekst for Wærness’ tidligere bøker, og også for “Tungen og tåren”, som har en tydeligere politisk, sosial, og religiøs dimensjon. Boken forholder seg til det mytiske og det historiske med det samme blikket, den mytiske tiden er en klangkropp for samtiden — når begynner historien, med hvem, for hvem? Poeten drømmer historien som om den aldri har hendt, og insisterer på at det gammeltestamentlige ørkenlandskapet kan fortelle noe om samtidens ødeste trakter. I ørkenen er det så tomt mellom menneskene og tingene at man mister begrep om dimensjoner, alle hendelser er like store, hvert menneske ser ut som et folkeslag. Den som setter spaden i jorda må være forberedt på at det kan utarte til en by eller et land. “Tungen og tåren” er Gunnar Wærness’ (f. 1971) femte bok, han debuterte i 1999 med diktsamlingen “Kongesplint,” som han ble tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris for. “Takk” utkom i 2002. I 2004 ble han kåret til en av Norges ti beste forfattere under 35 år, av Norsk litteraturfestival og Morgenbladet. I 2006 ble diktet ”Kjære bønn” fra diktsamlingen “Hverandres” som utkom samme år, kåret til årets beste dikt av programmet Ordfront på NRK P2. Han ble tildelt Sproingprisen innen klassen beste norske debutserie 2007, for “Bli verden”, som er et dikt i collage-/tegneserieform. “Bli verden” er utgitt på russisk og ungarsk, og kommer på svensk i 2013. Originalene til “Bli verden” har bl.a vært utstilt på Henie Onstad kunstsenter og Stenersenmuseet. I 2010 utkom antologien “Verden finnes ikke på kartet”, redigert av Wærness sammen med Pedro Carmona Alvarez, den  presenterte 34 poeter fra 25 forskjellige land: tildelt Kritikerprisen for beste oversettelse 2010. Wærness’ samarbeid med Mikael Nydahl, som han også driver forlaget Den grønne malen med,  har ført til ulike kollektivt utformede oversettelser som Sigitas Parulskis (m. Liana Ruokyte-Jonsson), Gennadij Ajgi, Velimir Khlebnikov m. fl. Wærness er oppvokst på Heimdal utenfor Trondheim, nå bosatt i Nordøstre Skåne i Sverige.

(foto: André Løyning/N.C.P.)                                         Gunnar Wærness, “Tungen og tåren”, et dikt.
Mosebøkene er en nøkkeltekst for Wærness’ tidligere bøker, og også for “Tungen og tåren”, som har en tydeligere politisk, sosial, og religiøs dimensjon. Boken forholder seg til det mytiske og det historiske med det samme blikket, den mytiske tiden er en klangkropp for samtiden — når begynner historien, med hvem, for hvem? Poeten drømmer historien som om den aldri har hendt, og insisterer på at det gammeltestamentlige ørkenlandskapet kan fortelle noe om samtidens ødeste trakter. I ørkenen er det så tomt mellom menneskene og tingene at man mister begrep om dimensjoner, alle hendelser er like store, hvert menneske ser ut som et folkeslag. Den som setter spaden i jorda må være forberedt på at det kan utarte til en by eller et land.                                                                                                                        
               “Tungen og tåren” er Gunnar Wærness’ (f. 1971) femte bok, han debuterte i 1999 med diktsamlingen “Kongesplint,” som han ble tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris for. “Takk” utkom i 2002. I 2004 ble han kåret til en av Norges ti beste forfattere under 35 år, av Norsk litteraturfestival og Morgenbladet. I 2006 ble diktet ”Kjære bønn” fra diktsamlingen “Hverandres” som utkom samme år, kåret til årets beste dikt av programmet Ordfront på NRK P2. Han ble tildelt Sproingprisen innen klassen beste norske debutserie 2007, for “Bli verden”, som er et dikt i collage-/tegneserieform. “Bli verden” er utgitt på russisk og ungarsk, og kommer på svensk i 2013. Originalene til “Bli verden” har bl.a vært utstilt på Henie Onstad kunstsenter og Stenersenmuseet. I 2010 utkom antologien “Verden finnes ikke på kartet”, redigert av Wærness sammen med Pedro Carmona Alvarez, den presenterte 34 poeter fra 25 forskjellige land: tildelt Kritikerprisen for beste oversettelse 2010. Wærness’ samarbeid med Mikael Nydahl, som han også driver forlaget Den grønne malen med, har ført til ulike kollektivt utformede oversettelser som Sigitas Parulskis (m. Liana Ruokyte-Jonsson), Gennadij Ajgi, Velimir Khlebnikov m. fl.
Wærness er oppvokst på Heimdal utenfor Trondheim, nå bosatt i Nordøstre Skåne i Sverige.